Ce este si ce nu este compasiunea fata de sine

AddThis Social Bookmark Button

Probabil multi dintre cei care citesc acest articol au momente cand se critica aspru pentru greselile pe care le-au facut, se preocupa excesiv in legatura cu esecurile din trecut sau sunt atat de absorbiti de problemele lor incat le este foarte greu sa opreasca fluxul gandurilor negative. In astfel de situatii, mai exista doar putin spatiu pentru compasiune si compasiune fata de sine, insa ultimele studii arata ca acestea sunt extrem de importante pentru sanatatea mentala.

Compasiunea este definita ca sensibilitatea fata de propria suferinta si suferinta celorlalti si incercarea de a o alina si preveni. Conform psihologului Paul Gilbert, care este si fondator al terapiei centrate pe compasiune, compasiunea cuprinde:

· Aprecierea vietii: abilitatea de a trai bucurie pentru simplu fapt ca esti in viata

· Pretuirea relatiilor si a conexiunii cu ceilalti

· Sensibilitate la nevoile si emotiile tale si ale celorlalti

· O toleranta crescuta la discomfort si stres

· Constientizarea si empatia fata de suferinta umana la tine si ceilalti

· Dorinta de a exprima generozitate si rabdare fata de cei care sufera

· O atitudine de acceptare a ta, a celorlalti si a vietii

Psihologii care studiaza psihologia evolutionista considera compasiunea ca fiind o parte esentiala a umanitatii, si ca supravietuirea noastra ca specie a depins in mare parte de protectia pe care am primit-o formand grupuri extinse, de la familii la triburi. Abilitatea de a ne pasa de binele celorlalti si de a-i proteja necesita compasiune, iar aceasta a fost transmisa din generatii in generatii. Desi compasiunea este un mecanism cu care suntem deja “echipati”, cand avem stari depresive sau anxioase este foarte dificil sa oferim celorlalti compasiune si cu atat mai putin sa ne oferim noua compasiunea de care avem nevoie. Pentru a putea oferi compasiune celorlalti este necesar ca in primul rand sa invatam sa ne-o oferim noua, insa starile de anxietate si depresie ne predispun la auto-critica si negativism. De multe ori acestea nu ne lasa sa traim bucuria si linistea care rezulta din practicarea compasiunii. In acelasi timp, este valabila si reciproca: cu cat invatam sa practicam compasiunea si sa inlocuim auto-critica cu o atitudine de acceptare, bunatate, blandete fata de sine, cu atat starile negative se vor diminua. Astfel, la nivel cognitiv, gandurile negative vor fi inlocuite cu altele mai pozitive, precum “Ma accept in totalitate, cu toate defectele mele”, “Esecurile pe care le am fac parte din conditia de a fi uman”, “Chiar daca nu imi ies toate lucrurile asa cum imi doresc, exista lucruri bune in viata mea de care ma pot bucura”.

Cercetatoarea care a studiat o perioada lunga de timp auto-compasiunea, Kirsten Neff, considera ca este important sa facem distinctia intre compasiunea fata de sine si alte concepte cu care ar putea fi confundata. Astfel, o sa enumar ce anume nu este compasiunea fata de sine:

· - Nu este mila fata de sine: persoanele care simt mila fata de ele insele, de multe ori se pozitioneaza in rolul de victima si in mintea lor problemele cu care se confrunta sunt cele mai grave care ar putea exista. Modalitatea prin care le fac fata este de a se plange sau de a cauta intr-un fel sau altul mila celorlalti. Pe de alta parte, compasiunea fata de sine implica recunoasterea faptului ca situatia din prezent este nefericita, acceptarea emotiilor experimentate si in acelasi timp dezvoltarea unei perspective mai realiste asupra situatiei, intelegerea ei intr-un context mai larg.

· - Nu este o indulgenta excesiva fata de sine: unele persoane cred ca daca renunta la a se critica si dezvolta o compasiunea fata de sine nu vor fi motivate sa faca lucrurile importante pentru ele, vor fi mult prea indulgente cu ele insele. In realitate, compasiunea nu doar ca iti ofera o motivatie intrinseca de a depune eforturi pentru a obtine ce iti doresti ci duce la dezvoltare, crestere si, cel mai important, la o atitudine sanatoasa fata de sine care nu implica nevoia de a te autoflagela cand gresesti sau cand nu realizezi tot ce ti-ai propus.

· - Nu este stima de sine: cum am spus in articolul “Stima de sine versus acceptarea de sine”, stima de sine presupune a-ti evalua propria persoana in termeni globali, generali, precum “bun, destept, frumos” etc. In schimb, cand simti compasiune fata de tine o simti pentru ca esti o fiinta umana care merita intelegere si iubire, nu pentru ca ai anumite calitati si trasaturi dezirabile.

Daca te-ai regasit in randurile scrie mai sus si doresti sa inveti sa iti cultivi compasiunea fata de tine si fata de ceilalti, te asteptam la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj-Napoca sau pe www.gandestesanatos.ro, unde inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Poti face o programare la unul din numerele de telefon pe care le gasesti la sectiunea de Contact de pe site.

NOU! Acceseaza gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doresti si interactiune cu un psiholog te poti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psihoterapeut Alexandra Pacurar

0751.052.008
alexandra.pacurar@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Contact - Programari

Gabriel Dinu - 0724.306.188
gabriel.dinu@psihosolutii.ro

Roxana Niculescu - 0722.762.805
roxana.niculescu@psihosolutii.ro

Irina Paraschiv - 0735.884.103
irina.paraschiv@psihosolutii.ro

Simona Chiriluta - 0736.632.542
simona.chiriluta@psihosolutii.ro

Roxana Petruş - 0757.381.077 
roxana.petrus@psihosolutii.ro

Mihaela Stinga (Iote) - 0736.632.545
mihaela.iote@psihosolutii.ro

Sandra Voicu - 0729.007.831
sandra.voicu@psihosolutii.ro

Ioana Ionicioiu - 0746.211.896
ioana.ionicioiu@psihosolutii.ro

Alexandra Pacurar - 0751.052.008
alexandra.pacurar@psihosolutii.ro

Facebook



Gabriel Dinu - Radio Lynx

" Desi nu stii, in tine este psihologul perfect!"

Gabriel Dinu

Gabriel Dinu - Realizator emisiunea 'Confidential'.

Vizualizare continut

Număr afişări conţinut : 2545374

Utilizatori online

Avem 10 vizitatori online

Intreaba un psiholog

Nume:
Email:
Intrebarea dvs.:
Introduceti codul de mai sus:

Cauta in site

Abonare newsletter

Despre mersul la psiholog

Ati apelat la serviciile unui psiholog?

Psihoterapia copilului

Rasplata si pedeapsa in educatia copilului

Sunt foarte multi factori importanti in educarea unui copil. Atentia si afectiunea pe care i-o acorda parintii sunt elemente esentiale pentru o buna dezvoltare emotionala a micutilor. Ar fi bine sa mai mentionam si existenta explicatiilor pe care le dam copiilor, cat si modalitatea prin care dam aceste explicatii.
[ citeste articolul complet ]

Psihoterapie de cuplu

Probleme cu erectia si ejacularea precoce

Cele mai multe probleme sexuale ale barbatilor sunt psihogene. Foarte putine au ca si cauza dereglari fiziologice autentice. Asa stand lucrurile, am decis sa detaliez in acest articol cauzele si mecanismele de functionare ale celor mai intalnite disfunctii sexuale la barbati.
Sa abordam mai intai problemele cu erectia. [citeste articolul complet]

Tulburari psihice

Depresia si cauzele ei

Din ce in ce mai multi oameni acuza aceasta tulburare psihica.
Depresia este o tulburare afectiva care are ca si trasatura specifica tristetea profunda, stare ce persista perioade indelungate.
Cea mai serioasa forma a acestei tulburari este depresia majora. 
[ citeste articolul complet ]

Copyright © 2009 - Psihosolutii.ro - S.C.P Niculescu & Dinu. Toate drepturle rezervate. Powered by Total Web Technologies.
  Google+