Înfruntă evitarea

AddThis Social Bookmark Button

Cei mai mulți dintre noi încercăm să ne ferim de lucrurile de care ne temem. Însă, în cazul persoanelor care se confruntă cu anxietate, evitarea situațiilor/locurilor/persoanelor de care le este frică, devine principalul mecanism prin care ei încearcă să facă față provocărilor.

Voi oferi câteva recomandări susținute de studiile de specialitate, referitoare la felul în care putem reduce și chiar elimina evitarea. În acest scop, voi porni de la un citat al unui autor american, Orison Swett Marden, care subliniaza importanța expunerii: „Cele mai multe dintre obstacolele noastre s-ar topi dacă, în loc să ne speriem de ele, ne-am hotărî să pășim cu curaj printre ele”.

Frica a jucat un rol esențial în evoluția umană. Este una dintre emoțiile umane de bază, alături de bucurie, tristețe, furie, dispreț, dezgust și uimire, iar noi o avem de la naștere. Oricât ar fi de neplăcută, teama servește unui scop preșios: ne ajută să fim în siguranță.

În mod ironic, cea mai bună modalitate de a ne depăși teama este să ne îndreptăm spre ea cu toată forța. Pare destul de ușor la prima vedere, doar că a te confrunta voit cu pericolul este exact opusul a ceea ce doresc corpul și mintea. De fapt, corpul și mintea fiecăruia doresc cu disperare să evite amenințarea și desigur, acest lucru are sens când amenințarea este una reală. Dar oamenilor care se confruntă cu anxietate cronică, evitarea fricii le întărește reacțiile exagerate. De exemplu, dacă ești anxios din cauza mersului la restaurant, faptul că stai acasă pentru a evita anxietatea îți întărește comportamentul de a sta acasă. Prin urmare, data viitoare când te invită cineva la prânz, este foarte probabil să refuzi. Deși evitarea oferă beneficii psihologice imediate și substanțiale, efectele pe termen lung pot varia de la enervante la distrugătoare. A refuza câteva invitații la prânz sau a renunța la una-două sesiuni de cumpărături nu e mare lucru, în general. A nu pleca niciodată de acasă pentru că vrei să eviți cu totul să fii într-un loc public este altceva.

Ce putem face pentru a crește șansele să înfruntăm teama?

  1. Conștientizează-ți sentimentele. În general, sentimentele de anxietate sunt primul indicator că este ceva în neregulă. Poate te simți nelalocul tău sau poate ai un sentiment nedefinit că ceva rău este pe cale să se întâmple. Emoțiile sunt foarte buni indicatori că ai putea evita ceva foarte curând.
  2. Conștientizează-ți gândurile. O modalitate excelentă de a-ți da seama că ești pe cale să folosești evitarea ca pe o modalitate de a ține anxietatea la distanță este să asculți ce îți spui singur. Afirmații de tipul „Trebuie să ies de aici”, „Ceva nu este în regulă”, sunt doar câteva exemple. Când ai astfel de gânduri încearcă să îți dai seama ce anume le alimentează (poate a spus cineva ceva care te-a deranjat, poate ai văzut ceva care te-a speriat etc).
  3. Conștientizează-ți comportamentul. Ai observat că stai retras în situațiile sociale? Eviți să îți asumi proiecte noi care implică să ții o prezentare sau să vorbești în fața unui grup la locul de muncă? Conștientizarea permanentă a comportamentelor te ajută să recunoști lucrurile pe care le faci și cele pe care nu le faci pentru a ține în frâu anxietatea.

Sumarizând, este în regulă să evităm ocazional o situație care ne face să ne simțim anxioși. Problemele apar însă atunci când evitarea se transformă într-o obișnuință care va avea un efect negativ asupra relațiilor, serviciului, școlii și/sau satisfacției față de viață în general. Deseori, pentru situația din urmă, este nevoie de ajutor profesionist.

Dacă și tu te confrunti cu astfel de probleme și îți dorești să scapi de ele, te așteptăm la cabinetele noastre din București sau Cluj-Napoca sau pe www.gandestesanatos.ro, unde înregistrarea și primele 3 ședințe-lecții sunt gratuite. Pentru mai multe detalii poți accesa pagina de Contact a site-ului și să realizezi o programare.

NOU! Accesează gratuit primele 3 ședințe-lecții ale platformei de psihoterapie și dezvoltare personală online descărcând aplicația GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Dacă dorești și interacțiune cu un psiholog te poți înregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Ioana Ionicioiu
0746 211 896
ioana.ionicioiu@psihosolutii.ro

www.gandestesanatos.ro

www.psihosolutii.ro

Contact - Programari

Gabriel Dinu - 0724.306.188
gabriel.dinu@psihosolutii.ro

Roxana Niculescu - 0722.762.805
roxana.niculescu@psihosolutii.ro

Irina Paraschiv - 0735.884.103
irina.paraschiv@psihosolutii.ro

Simona Chiriluta - 0736.632.542
simona.chiriluta@psihosolutii.ro

Roxana Petruş - 0757.381.077 
roxana.petrus@psihosolutii.ro

Mihaela Stinga (Iote) - 0736.632.545
mihaela.iote@psihosolutii.ro

Sandra Voicu - 0729.007.831
sandra.voicu@psihosolutii.ro

Ioana Ionicioiu - 0746.211.896
ioana.ionicioiu@psihosolutii.ro

Alexandra Pacurar - 0751.052.008
alexandra.pacurar@psihosolutii.ro

Facebook



Gabriel Dinu - Radio Lynx

" Desi nu stii, in tine este psihologul perfect!"

Gabriel Dinu

Gabriel Dinu - Realizator emisiunea 'Confidential'.

Vizualizare continut

Număr afişări conţinut : 2566623

Utilizatori online

Avem 10 vizitatori online

Intreaba un psiholog

Nume:
Email:
Intrebarea dvs.:
Introduceti codul de mai sus:

Cauta in site

Abonare newsletter

Despre mersul la psiholog

Ati apelat la serviciile unui psiholog?

Psihoterapia copilului

Rasplata si pedeapsa in educatia copilului

Sunt foarte multi factori importanti in educarea unui copil. Atentia si afectiunea pe care i-o acorda parintii sunt elemente esentiale pentru o buna dezvoltare emotionala a micutilor. Ar fi bine sa mai mentionam si existenta explicatiilor pe care le dam copiilor, cat si modalitatea prin care dam aceste explicatii.
[ citeste articolul complet ]

Psihoterapie de cuplu

Probleme cu erectia si ejacularea precoce

Cele mai multe probleme sexuale ale barbatilor sunt psihogene. Foarte putine au ca si cauza dereglari fiziologice autentice. Asa stand lucrurile, am decis sa detaliez in acest articol cauzele si mecanismele de functionare ale celor mai intalnite disfunctii sexuale la barbati.
Sa abordam mai intai problemele cu erectia. [citeste articolul complet]

Tulburari psihice

Depresia si cauzele ei

Din ce in ce mai multi oameni acuza aceasta tulburare psihica.
Depresia este o tulburare afectiva care are ca si trasatura specifica tristetea profunda, stare ce persista perioade indelungate.
Cea mai serioasa forma a acestei tulburari este depresia majora. 
[ citeste articolul complet ]

Copyright © 2009 - Psihosolutii.ro - S.C.P Niculescu & Dinu. Toate drepturle rezervate. Powered by Total Web Technologies.
  Google+