Cum gestionam stresul?

AddThis Social Bookmark Button

Cu siguranta fiecare dintre noi ne simtim stresati din cand in cand. Stresul reprezinta starea de a fi sub presiune, iar aceasta presiune poate proveni din diferite aspecte ale vietii noastre de zi cu zi, de exemplu: un volum mare de lucru la locul de munca, o perioada de tranzitie sau o schimbare, un conflict cu o persoana apropiata, dificultati financiare, probleme de sanatate.

Fiecare dintre noi reactioneaza diferit la aceste presiuni. In aceste situatii, in mintea si corpul tau se poate declansa raspunsul de stres care vine odata cu eliberarea anumitor hormoni cum este adrenalina si cortizolul si care ne pregatesc corpul sa lupte sau sa fuga. Pe termen scurt, acesti hormoni ne ajuta sa ne adaptam situatiilor dificile prin care trecem, sa ne mobilizam pentru actiune, sa gasim resurse in situatia in care suntem. Stresul cronic, insa, poate avea consecinte negative asupra sanatatii noastre fizice si psihice.

Uneori ni se poate parea ca suntem blocati in fata stresului si ca nu putem face nimic. Nu vor exista niciodata mai multe ore intr-o zi, iar responsabilitatile legate de munca si de familie pot sa fie foarte solicitante. Managementul stresului presupune sa ne asumam responsabilitatea pentru ceea ce se intampla in viata noastra: ganduri, emotii si modul in care gestionam problemele si activatorii aparuti. Oricat de stresante pot parea anumite evenimente, exista tot timpul modalitati prin care sa ne simtim mai putin stresati si sa ne adaptam mai bine la ceea ce ni se intampla.

Gestionarea eficienta a stresului ne ajuta sa fim mai fericiti, mai sanatosi si mai productivi, iar scopul final este sa avem o viata echilibrata cu mai mult timp si energie pentru relatiile noastre, munca si relaxare, dar si sa facem fata mai bine presiunii si provocarilor care apar pe parcurs.

Cum gestionam stresul?

Identifica potentialii factori de stres

Este important sa iti dai seama care sunt activatorii tai. Lucrezi prea mult? Nu ai timp sa faci activitati placute sau sa te relaxezi? Amani lucrurile pana in ultimul moment? Eviti sa te confrunti cu problemele din prezent? Te simti blocat? Iti planifici foarte multe lucruri dar simti ca nu esti eficient sau productiv?

Daca iti este greu sa iti dai seama care sunt sursele tale de stres, poti incerca sa iti faci un jurnal in care sa analizezi care sunt evenimentele din viata ta care iti provoaca disconfort. Te poti ghida dupa urmatoarele intrebari: ce cauzeaza stresul tau acum? Cum te simti fizic si emotional? Ce comportamente ai facut?

Adapteaza-te la factorii de stres

Facem acest lucru prin schimbarea modului nostru de gandire si asteptarilor pe care le avem cu privire la situatiile prin care trecem. Incearca sa vezi imaginea de ansamblu: cat de important va fi acest eveniment pe termen lung? Va mai conta peste o luna? Dar peste un an? Chiar merita sa ii acord acestui lucru atat de multa atentie?

Mai mult, practicarea recunostintei, adica reflectarea la lucrurile pe care le apreciem in viata noastra, ne poate ajuta sa punem lucrurile in perspectiva. De asemenea, standardele realiste si flexibile in legatura cu noi, ceilalti si viata in general, ne pot ajuta sa prevenim stresul sau sa il reducem semnificativ atunci cand apare.

Accepta lucrurile pe care nu le poti schimba

Unele surse de stres sunt inevitabile. Nu poti preveni sau schimba anumite evenimente cum ar fi pierderea unei persoane dragi, finalizarea unei relatii, aparitia unei probleme de sanatate. Chiar daca nu avem control asupra anumitor situatii, avem control asupra modului in care reactionam atunci cand ele apar.

Ia o pauza si incearca sa iti reincarci bateriile

Incearca sa faci o activitate placuta in fiecare zi, indiferent de ce se intampla in viata ta. Fa-ti o lista cu activitatile care iti creaza emotii pozitive si incearca sa le pui in practica ori de cate ori ai ocazia, iar atunci cand este mai dificil, le poti programa pentru a te a asigura ca ajungi sa le faci. A-ti lua timp pentru tine este necesar atat pentru prevenirea, cat si pentru gestionarea stresului.

Ajuta-ti corpul sa se adapteze stresului

Incearca aumite strategii de relaxare cum sunt tehnica respiratiei abdominale, meditatia, imageria, relaxarea progresiva. Aceste strategii activeaza raspunsul de relaxare al corpului nostru, stare care este opusa raspunsului de stres. Pe masura ce vei practica aceste tehnici vei reusi sa te detasezi tot mai mult de ce se intampla in viata ta si sa simti starea de relaxare mai des.

Miscarea fizica este extrem de importanta pentru mintea si corpul nostru. Pe langa efectele benefice pe termen lung pe care sportul le are, facand miscare in momentele stresante, ne poate aduce foarte multe beneficii pe termen scurt. Atunci cand facem sport, se elibereaza in corpul nostru endorfine care ne duc la stari de relaxare si la emotii pozitive.

Gestioneaza-ti eficient timpul

Gestionarea deficitara a timpului poate fi o sursa de stres. Atunci cand ai nevoie sa te imparti intr-o mie de parti si ti se pare ca esti intr-o continua alergare, poate fi greu sa fii concentrat si productiv. Mai mult, poate creste tentatia de a renunta la anumite lucruri importante care te pot ajuta sa iti gestionezi stresul mai bine, cum ar fi odihna, interactiunea cu cei din jur si timpul pentru tine.

Invata sa iti prioritizezi sarcinile prin a face o lista cu ce ai de facut si a incepe cu ce este mai urgent sau mai dificil. Acest lucru te va ajuta in procesul de procrastinare si evitare. De asemenea, este important sa ai asteptari realiste cu privire la cat de multe lucruri poti face intr-o zi si sa nu iti planifici mai mult decat poti face in timpul pe care il ai. Pentru proiectele mai mari sau mai coplesitoare, incearca sa iti faci un plan cu pasii pe care ii ai de parcurs si sa ii rezolvi pe rand. De asemenea, acolo unde este posibil, poti cere ajutorul celor din jur si poti delega responsabilitatea inspre alte persoane, fie ca este vorba de ce ai de facut la munca sau acasa.

Daca te confrunti cu o problema psihologica te asteptam cu drag la noi. Daca nu poti ajunge la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj, poti intra pe www.gandestesanatos.ro, unde inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Pentru mai multe detalii poti accesa pagina de Contact a site-ului si sa realizati o programare.

NOU! Acceseaza gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doresti si interactiune cu un psiholog te poti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Roxana Petrus

0757.381.077
roxana.petrus@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Contact - Programari

Gabriel Dinu - 0724.306.188
gabriel.dinu@psihosolutii.ro

Roxana Niculescu - 0722.762.805
roxana.niculescu@psihosolutii.ro

Irina Paraschiv - 0735.884.103
irina.paraschiv@psihosolutii.ro

Simona Chiriluta - 0736.632.542
simona.chiriluta@psihosolutii.ro

Roxana Petruş - 0757.381.077 
roxana.petrus@psihosolutii.ro

Mihaela Stinga (Iote) - 0736.632.545
mihaela.iote@psihosolutii.ro

Sandra Voicu - 0729.007.831
sandra.voicu@psihosolutii.ro

Ioana Ionicioiu - 0746.211.896
ioana.ionicioiu@psihosolutii.ro

Alexandra Pacurar - 0751.052.008
alexandra.pacurar@psihosolutii.ro

Facebook



Gabriel Dinu - Radio Lynx

" Desi nu stii, in tine este psihologul perfect!"

Gabriel Dinu

Gabriel Dinu - Realizator emisiunea 'Confidential'.

Vizualizare continut

Număr afişări conţinut : 2545346

Utilizatori online

Avem 15 vizitatori online

Intreaba un psiholog

Nume:
Email:
Intrebarea dvs.:
Introduceti codul de mai sus:

Cauta in site

Abonare newsletter

Despre mersul la psiholog

Ati apelat la serviciile unui psiholog?

Psihoterapia copilului

Rasplata si pedeapsa in educatia copilului

Sunt foarte multi factori importanti in educarea unui copil. Atentia si afectiunea pe care i-o acorda parintii sunt elemente esentiale pentru o buna dezvoltare emotionala a micutilor. Ar fi bine sa mai mentionam si existenta explicatiilor pe care le dam copiilor, cat si modalitatea prin care dam aceste explicatii.
[ citeste articolul complet ]

Psihoterapie de cuplu

Probleme cu erectia si ejacularea precoce

Cele mai multe probleme sexuale ale barbatilor sunt psihogene. Foarte putine au ca si cauza dereglari fiziologice autentice. Asa stand lucrurile, am decis sa detaliez in acest articol cauzele si mecanismele de functionare ale celor mai intalnite disfunctii sexuale la barbati.
Sa abordam mai intai problemele cu erectia. [citeste articolul complet]

Tulburari psihice

Depresia si cauzele ei

Din ce in ce mai multi oameni acuza aceasta tulburare psihica.
Depresia este o tulburare afectiva care are ca si trasatura specifica tristetea profunda, stare ce persista perioade indelungate.
Cea mai serioasa forma a acestei tulburari este depresia majora. 
[ citeste articolul complet ]

Copyright © 2009 - Psihosolutii.ro - S.C.P Niculescu & Dinu. Toate drepturle rezervate. Powered by Total Web Technologies.
  Google+