Cand e distragerea sanatoasa

AddThis Social Bookmark Button

Pentru reglarea emotiilor negative intense, una din tehnicile pe care le folosim in psihoterapia cognitiv-comportamentala este distragerea, insa de multe ori aceasta poate fi inteleasa sau aplicata intr-o maniera care nu ajuta. Apar asadar dileme legate de cand si cum putem folosi distragerea astfel incat sa fie folositoare, in care situatii este recomandata, in care nu, cum sa distingem intre evitare nesanatoasa si distragere sanatoasa, dileme pe care voi incerca sa le abordez mai pe larg in randurile ce urmeaza.

In primul rand, este important sa clarificam ce inseamna distragerea si care este rolul acesteia in controlul emotiilor. Distragerea presupune practicarea unei activitati care sa intrerupa sirul gandurilor negative care ne vin in minte, ganduri neproductive responsabile de emotiile intense pe care le simtim. Astfel de activitati pot sa varieze de la a vorbi la telefon despre altceva decat problemele noastre la practicarea unui sport. Este esential de subliniat faptul ca doar distragerea nu este suficienta pentru a ne echilibra din punct de vedere psihologic pentru ca nu va modifica sursa distresului, insa poate fi foarte de folos atunci cand avem nevoie sa cream o distanta intre noi si gandurile noastre.

In al doilea rand, scopul cu care practicam distragerea este foarte important. Daca ne dorim sa nu mai simtim nimic si sa evitam emotia si senzatiile neplacute cu orice pret, distragerea nu prea va functiona. Dimpotriva, va creste frustrarea si ne va intari ideea ca emotiile sunt de necontrolat. In schimb, daca acceptam ceea ce simtim chiar daca nu ne place, si ne propunem sa revenim la analiza emotiei dupa ce aceasta a mai scazut ca intensitate, distragerea va functiona mult mai bine. Sau daca dupa ce am identificat si am lucrat cu ce a fost in mintea noastra cand am simtit emotia, si totusi aceasta mai persista, putem alege sa ne focusam atentia pe altceva decat senzatiile, starile, gandurile noastre, dar tot cu o atitudine de acceptare a experientei noastre asa cum este ea.

In al treilea rand, apelarea prea des la aceasta modalitate de a face fata emotiilor nu este foarte indicata. Daca distragerea se transforma in negare a dificultatilor cu care ne confruntam sau amanarea rezolvarii unor probleme, ne poate face mai mult rau decat bine. Astfel, distragerea nu e prima optiune cand emotia negativa pe care o simtim este una sanatoasa care ne semnaleaza ca e nevoie sa ne ocupam de anumite aspecte din viata noastra. Ca sa ne dam seama daca distragerea ne ajuta sau ar fi nevoie sa alegem strategia rezolvarii de probleme, ne putem intreba: Este ceva practic ce pot face pentru a influenta lucrurile sau cursul acestora nu depinde de mine? Daca pot face ceva, pot imediat sau e nevoie sa astept o perioada? Sunt preocuparile mele legate de lucruri realiste sau de scenarii nerealiste? Ma focusez pe o singura problema o data sau pe un lung lant de evenimente improbabile? Clarificand aceste lucruri, va fi mai usor sa decidem ce e mai util pentru noi.

In ultimul rand, activitatile in care ne implicam ar fi de preferat sa aiba beneficii pe termen lung si sa fie in concordanta cu valorile noastre. De exemplu, sa presupunem ca avem de terminat un proiect important si avem tendinta sa ne gandim la el si sa ne ingrijoram mult timp dupa ce programul de la munca s-a incheiat. O distragere potrivita ar fi mersul la sala dupa programul de munca, ceea ce este benefic pe termen lung, si reflecta o valoare a noastra (daca sanatatea este importanta pentru noi). O modalitate de distragere mai putin potrivita ar fi consumul unor substante nocive (alcool, droguri) care nu doar ca ne-ar putea pune in pericol sanatatea pe termen lung ci ar putea si sa ne afecteze productivitatea si astfel proiectul important sa nu fie asa cum ni l-am fi dorit.

In concluzie, distragerea poate sa fie o modalitate buna de reglare a emotiilor mai ales daca scopul cu care o practicam nu este evitarea ci distantarea de ganduri nefolositoare, daca folosim si alte strategii impreuna cu distragerea si daca modalitatile prin care ne distragem sunt sanatoase.

Pentru a invata cum a folosesti tehnica distragerii in avantajul tau dar si alte modalitati de gestionare a emotiilor, te asteptam cu drag la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj sau pe www.gandestesanatos.ro, unde inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Pentru mai multe detalii poti accesa pagina de Contact a site-ului si realizezi o programare.

NOU! Acceseaza gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doresti si interactiune cu un psiholog te poti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psihoterapeut Alexandra Pacurar

0751.052.008
alexandra.pacurar@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Contact - Programari

Gabriel Dinu - 0724.306.188
gabriel.dinu@psihosolutii.ro

Roxana Niculescu - 0722.762.805
roxana.niculescu@psihosolutii.ro

Irina Paraschiv - 0744.239.470
irina.paraschiv@psihosolutii.ro

Simona Chiriluta - 0736.632.542
simona.chiriluta@psihosolutii.ro

Roxana Petruş - 0757.381.077 
roxana.petrus@psihosolutii.ro

Mihaela Stinga (Iote) - 0736.632.545
mihaela.iote@psihosolutii.ro

Sandra Voicu - 0729.007.831
sandra.voicu@psihosolutii.ro

Ioana Ionicioiu - 0746.211.896
ioana.ionicioiu@psihosolutii.ro

Alexandra Pacurar - 0751.052.008
alexandra.pacurar@psihosolutii.ro

Facebook



Gabriel Dinu - Radio Lynx

" Desi nu stii, in tine este psihologul perfect!"

Gabriel Dinu

Gabriel Dinu - Realizator emisiunea 'Confidential'.

Vizualizare continut

Număr afişări conţinut : 2681571

Utilizatori online

Avem 6 vizitatori online

Intreaba un psiholog

Nume:
Email:
Intrebarea dvs.:
Introduceti codul de mai sus:

Cauta in site

Abonare newsletter

Despre mersul la psiholog

Ati apelat la serviciile unui psiholog?

Psihoterapia copilului

Rasplata si pedeapsa in educatia copilului

Sunt foarte multi factori importanti in educarea unui copil. Atentia si afectiunea pe care i-o acorda parintii sunt elemente esentiale pentru o buna dezvoltare emotionala a micutilor. Ar fi bine sa mai mentionam si existenta explicatiilor pe care le dam copiilor, cat si modalitatea prin care dam aceste explicatii.
[ citeste articolul complet ]

Psihoterapie de cuplu

Probleme cu erectia si ejacularea precoce

Cele mai multe probleme sexuale ale barbatilor sunt psihogene. Foarte putine au ca si cauza dereglari fiziologice autentice. Asa stand lucrurile, am decis sa detaliez in acest articol cauzele si mecanismele de functionare ale celor mai intalnite disfunctii sexuale la barbati.
Sa abordam mai intai problemele cu erectia. [citeste articolul complet]

Tulburari psihice

Depresia si cauzele ei

Din ce in ce mai multi oameni acuza aceasta tulburare psihica.
Depresia este o tulburare afectiva care are ca si trasatura specifica tristetea profunda, stare ce persista perioade indelungate.
Cea mai serioasa forma a acestei tulburari este depresia majora. 
[ citeste articolul complet ]

Copyright © 2009 - Psihosolutii.ro - S.C.P Niculescu & Dinu. Toate drepturle rezervate. Powered by Total Web Technologies.
  Google+