Fumatul – cum sa ne lasam cu ajutorul psihologului

AddThis Social Bookmark Button

Dependenta de fumat este una dintre cele mai raspandite dependente. Desi aud oameni in fiecare zi care isi doresc sa se lase, nu foarte multi reusesc, sau nu reusesc pentru mult timp. Aceste persoane se invinovatesc foarte mult si isi spun ca nu au vointa, de multe ori sunt chiar stigmatizati de familii sau de prieteni, mai ales in contextul campaniilor recente care abordeaza aceasta tema.

Simpla apelare la “vointa” nu functioneaza intotdeauna. Daca pentru unele persoane e o solutie buna, pentru cele mai multe nu e.

Motivul pentru acest lucru nu sta in “slabiciunea” persoanelor, ci mai degraba in faptul ca “nu stiu cum” sa gandeasca si sa se comporte asa incat sa poata controla acest obicei negativ.

Nu multi stiu insa ca fumatul este un comportament negativ de care se poate scapa cu ajutorul psihoterapiei cognitiv comportamentale. In acest articol imi propun sa descriu care sunt modalitatile prin care va poate ajuta psihoterapeutul sa renuntati la fumat definitiv.

In terapia cognitiv comportamentala, studiile arata ca orice comportament negativ este sustinut de doua parti: gandurile si credintele noastre referitor la acel comportament, care de multe ori se pot dovedi irationale sau rigide, si recompensele sau consecintele negative (pedepsele) care vin din respectivul comportament. In momentul in care ne dorim sa scapam de un comportament negativ cum ar fi fumatul e nevoie de o abordare in mai multe puncte:

1. Stabilirea motivatiei pozitive pentru fumat – cu alte cuvinte raspunsul la intrebarea “ce beneficii imi aduce acest comportament?

Desi multe campanii anti-fumat se concentreaza pe consecintele negative, mai ales de natura medicala, ale fumatului, acestea sunt din pacate mult prea indepartate sau putin probabile momentan astfel incat sa produca o reactie puternica in mintea fumatorului. Ceea ce mentine comportamentul sunt beneficiile acestuia.

Intotdeauna un comportament pe care il facem ne va aduce un beneficiu: de la simplul baut al unui pahar de apa al carui beneficiu este oprirea senzatiei de sete si pana la aprins o tigara, fiecare actiune pe care o intreprindem ne aduce ceva.

Asa incat, un pas foarte important este sa stim de ce fumam, care sunt beneficiile individuale ale fumatului: pentru unele persoane este un moment de pauza, pentru alte o modalitate de a face fata plictiselii, pentru altii e o modalitate de socializare, pentru altii e senzatia de relaxare care vine o data cu aprinderea tigarii.

Multe persoane pot intreba la ce ajuta o astfel de lista de beneficii ale unui comportament negativ. Raspunsul e unul simplu: ca sa putem renunta la un comportament negativ e important sa stim care sunt beneficiile pe care ni le aduce, asa incat sa le obtinem in continuare. Acest lucru se va face prin inlocuirea fumatului cu un alt comportament care sa aduca aceleasi beneficii sau unele similare, insa sa fie incompatibil cu fumatul.

2. Stabilirea motivatiei negative – de ce vrem sa ne lasam?

Acest pas este la fel de important ca cel de mai sus. Desi fumatul poate aduce beneficii, motivele pentru care vrem sa ne lasam sunt si mai importante. Aceasta lista va folosi ca un motivator zilnic pentru rezistenta la tentatie, la sevraj si pentru a continua cu procesul de lasare de fumat cat mai mult. E important ca aceasta lista sa indeplineasca doua conditii:

- sa contina consecinte negative relevante pentru persoana in momentul respectiv, de exemplu: sa nu mai am tuse dimineata, sa pot alerga mai mult, sa pot face sport mai usor, sa scap de gustul neplacut din gura, etc

- sa fie citita zilnic, chiar si de mai multe ori pe zi. Acest aspect e foarte important caci ne ajuta sa o pastram in minte permanent si sa nu cadem prada tentatiei. Daca vom avea la indemana motivele pentru care vrem sa ne lasam atunci rata de recadere scade, pentru ca acestea pot fi citite si reamintite ori de cate ori apare tentatia.

3. Analizarea situatiilor in care exista tentatia de a fuma – cand fumez si de ce?

Unele persoane fumeaza dimineata la cafea si le e greu sa se lase de acest obicei, altora le e greu sa renunte la tigarile din pauza la serviciu. E important sa avem in minte aceste momente pentru ca de aici incepem sa schimbam comportamentul, inlocuind fumatul in aceste situatii cu alte comportamente care sa ne aduca aceleasi beneficii ca aprinsul unei tigari.

Spre exemplu, o clienta mi-a spus ca ii e greu sa renunte la tigara din pauza de la munca pentru ca atunci e singurul moment cand se ridica de la birou pentru o pauza. Gasirea beneficiului aici e foarte important pentru ca sarcina noastra a fost sa gasim impreuna un nou comportament care sa o “impulsioneze” sa isi ia o pauza. Ce am gasit impreuna cu clienta mea a fost ca ea sa isi faca o cafea sau un ceai pe care sa il bea in camera de relaxare sau chiar afara, in curtea biroului.

4. Atingerea gandurilor irationale care apar in legatura cu fumatul – care e primul lucru care imi vine in minte atunci cand vreau sa ma las?

Raspunsul la aceasta intrebare e de cele mai multe ori piedica majora in lasatul de fumat. Cei mai multi fumatori isi spun ca “nu pot suporta” senzatiile negative care apar la sevraj. Altii spun ca “nu vor fi in stare sa faca toate eforturile”, iar altii ca “sunt prea slabi si nu au vointa”. Ei bine, acestea sunt ganduri pe care psihologii le numesc ganduri irationale. Aceasta sunt modalitati negative de a vedea lucrurile sau situatiile prin care trecem care ne impiedica sa actionam, care ne blocheaza si care ne creeaza emotii negative, si probabil comportamente negative.

E binecunoscut ca unul dintre beneficiile fumatului este gestionarea emotiilor negative. Iata de ce aceste modalitati de a gandi e bine sa dispara, pentru ca nu fac altceva decat sa ne saboteze procesul.

Cu ajutorul psihoterapeutului veti descoperi care sunt modalitatile de a gandi care apar in mintea dvs si rand pe rand le veti dezbate si contra-argumenta asa incat sa va formati un set sanatos si flexibil de credinte.

In concluzie, pentru a scapa de fumat e nevoie de acoperirea a trei aspecte: sa stim ce pasi e nevoie sa facem ca sa ne lasam de fumat, sa stim cum sa ii facem si sa avem incredere ca putea reusi. Psihoterapia cognitiv comportamentala va poate ajuta in toate aceste aspecte si are printre ratele de succes cele mai bune in combaterea comportamentelor negative, inclusiv ale fumatului.

Nu ezitati sa apelati la ajutorul nostru pentru a scapa de acest comportament atat de nociv.

Daca nu puteti ajunge la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj, va asteptam pe www.gandestesanatos.ro. Aici inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Pentru a face o programare va rugam sa accesati pagina de Contact a site-ului, iar pentru a citi despre cum le-a ajutat psihoterapia pe alte persoane sa renunte la fumat puteti intra pe forum.

Succes!

Psihoterapeut Irina Paraschiv

0735.884.1030735.884.103

irina.paraschiv@psihosolutii.ro

www.psihosolutii.ro

www.gandestesanatos.ro

 

Contact - Programari

Gabriel Dinu - 0724.306.188
gabriel.dinu@psihosolutii.ro

Roxana Niculescu - 0722.762.805
roxana.niculescu@psihosolutii.ro

Irina Paraschiv - 0744.239.470
irina.paraschiv@psihosolutii.ro

Mihaela Stinga (Iote) - 0760.737.493
mihaela.iote@psihosolutii.ro

Alexandra Pacurar - 0751.052.008
alexandra.pacurar@psihosolutii.ro

Sandra Voicu - 0729.007.831
sandra.voicu@psihosolutii.ro

Ioana Ionicioiu - 0746.211.896
ioana.ionicioiu@psihosolutii.ro

 

 

Facebook



Gabriel Dinu - Radio Lynx

" Desi nu stii, in tine este psihologul perfect!"

Gabriel Dinu

Gabriel Dinu - Realizator emisiunea 'Confidential'.

Vizualizare continut

Număr afişări conţinut : 3008630

Utilizatori online

Avem 30 vizitatori online

Intreaba un psiholog

Nume:
Email:
Intrebarea dvs.:
Introduceti codul de mai sus:

Cauta in site

Abonare newsletter

Despre mersul la psiholog

Ati apelat la serviciile unui psiholog?

Psihoterapia copilului

Rasplata si pedeapsa in educatia copilului

Sunt foarte multi factori importanti in educarea unui copil. Atentia si afectiunea pe care i-o acorda parintii sunt elemente esentiale pentru o buna dezvoltare emotionala a micutilor. Ar fi bine sa mai mentionam si existenta explicatiilor pe care le dam copiilor, cat si modalitatea prin care dam aceste explicatii.
[ citeste articolul complet ]

Psihoterapie de cuplu

Probleme cu erectia si ejacularea precoce

Cele mai multe probleme sexuale ale barbatilor sunt psihogene. Foarte putine au ca si cauza dereglari fiziologice autentice. Asa stand lucrurile, am decis sa detaliez in acest articol cauzele si mecanismele de functionare ale celor mai intalnite disfunctii sexuale la barbati.
Sa abordam mai intai problemele cu erectia. [citeste articolul complet]

Tulburari psihice

Depresia si cauzele ei

Din ce in ce mai multi oameni acuza aceasta tulburare psihica.
Depresia este o tulburare afectiva care are ca si trasatura specifica tristetea profunda, stare ce persista perioade indelungate.
Cea mai serioasa forma a acestei tulburari este depresia majora. 
[ citeste articolul complet ]

Copyright © 2009 - Psihosolutii.ro - S.C.P Niculescu & Dinu. Toate drepturle rezervate. Powered by Total Web Technologies.
  Google+