Cum să îți păstrezi sănătatea emoțională lucrând de acasă

AddThis Social Bookmark Button

În ultima săptămână cele mai multe companii din România și nu numai au început să implementeze munca de acasă pe perioadă nedeterminată, pentru a preveni extinderea infecțiilor cu Covid-19. Deși mulți dintre angajații companiilor mari sunt obișnuiți cu această practică, sunt destul de mulți oameni care fac asta pentru prima oară.

Unii sunt îngrijorați că nu vor reuși să facă față cerințelor, alții că izolarea va fi foarte dificilă, iar alții că nu vor mai putea să se concentreze. Izolarea fizică într-adevăr nu e benefică pe termen lung, aceasta poate chiar duce către stări de anxietate, depresie și burn-out.

Haideți să vedem ce putem face așa încât să ne păstrăm sănătatea emoțională în timpul muncii de acasă:

1. Trezește-te la aceeași oră ca atunci când mergeai la muncă și păstrează-ți rutina de dimineață: fă un duș, îmbracă-te, bea cafeaua. Acest lucru te ajută să păstrezi aceeași rutină mentală și îți va da un sentiment de control asupra programului tău. Oricât de confortabile par pijamalele, ele te vor ține într-un mindset de relaxare și nu te vor ajuta deloc să te mobilizezi.

2. Fă mișcare fizică și ia niște aer. O contribuție mare la starea de concentrare de la muncă este că ieși din casă și te miști până acolo. Nu e niciun motiv să renunți la mișcare dacă stai în casă. Deschide ferestrele, întinde-ți și dezmorțește-ți corpul sau folosește video-uri de pe YouTube ca să îți păstrezi starea fizică. Sunt nenumărate săli de sport sau antrenori care în perioada asta își pun antrenamentele online pe YouTube. Mișcarea fizică îți va da energie, îți va mobiliza mușchii și îți va umple creierul de endorfine necesare concentrării și stării de bine.

3. Planifică-ți munca. Într-adevăr, întâlnirea de status din fiecare zi te ajuta mult să îți prioritizezi ziua și să te ții mobilizat. Poți continua să planifici după amiază ce vrei să rezolvi în ziua următoare și să continui să faci întâlnirile de status online. Pe lângă faptul că vei fi mai puțin distras, vei avea o imagine mai bună despre ce ai de făcut ca să te organizezi mai bine și vei păstra și contactul social cu colegii tăi.

4. Setează limite de timp și spațiu. Stabiliește-ți locul de birou, de preferat departe de TV sau bucătărie sau alte distrageri. De asemenea, setează-ți orele de lucru și menține-le pe cât posibil. E foarte simplu să fii distras de o gustare, știri, etc., dar asta va face lucrurile mai dificile. O lipsă de structură în program duce fie la muncă excesivă, până când mergi la culcare sau te extenuezi, sau dimpotrivă la amânarea sarcinilor foarte ușor. Ambele variante sunt un indicator bun al burn-out-ului. A te decide să te oprești la 6 sau 6.30 în avans este un exercițiu de setare de limite care îți dă control asupra timpului tău și un sentiment de împlinire.

5. Monitorizează-ți gândurile și dispoziția. Dacă începi să devii stresat la ideea că nu poți face față e o idee bună să te oprești și să vezi ce se întâmplă în mintea ta. Mulți oameni cu care am lucrat se gândeau că a lucra de acasă înseamnă că e nevoie să lucrezi mai mult și atunci pun multă presiune pe ei. Pentru alții, nu era mereu clar cum arată calitatea muncii lor dacă nu discută cu alții sau nu interacționează cu managerii, așa că devin atât de preocupați de calitatea muncii lor încât ajung la burn out. Toate aceste comportamente sunt semne că în mintea voastră au apărut cerințe rigide despre muncă, despre voi și ceilalți: “Trebuie să fac o treabă bună pentru că altfel… îmi pot pierde jobul / pierd respectul celorlalți / dezamăgesc, etc.”.

6. Ia pauze. Acest punct este cu atât mai important la munca de acasă pentru că e tentant să lucrezi mai mult, fără pauză ca să termini mai repede. Planifică-ți sarcinile și după fiecare dintre ele ia o pauză: fie ca e vorba despre stat la fereastră sau pe balcon 10 minute, vorbit la telefon, jucat cu pisica, orice alegi ca pauză îți va regla presiunea sângelui în corp și va menține concentrarea.

7. Planifică ceva distractiv după-amiază sau seara. Asta te va motiva să te ții de programul de lucru și îți va da ceva pe care să îl aștepți cu nerăbdare. Este o extra motivare să te oprești din lucru la ora stabilită și să te relaxezi. Un film, cină, o baie, toate sunt idei bune.

Cu toții trăim evenimente care nu ni s-au mai întâmplat niciodată, nici nouă și nici părinților noștri. Îngrijorarea si incertitudinea sunt normale, însă luați-vă și timp ca să vă ajustați la noua situație. Munca de acasă este o activitatea care are nevoie de timp de testare și de găsire a celei mai bune soluții pentru tine și pentru munca ta.

Dă-ți spațiu să te ajustezi și nu te panica dacă primele zile vor fi mai dificile și nu vei reuși să faci mare lucru. Găsește metoda potrivită pentru tine și ajustează-ți așteptările. E posibil să îți dai seama pe parcurs că munca de acasă este chiar mai plăcută și ești mai productiv.

Succes!

Dacă ai nevoie de ajutor pentru a face față stresului legat de toată situația cu acest Covid-19, intră pe www.gandestesanatos.ro, creează un cont, vezi primele 3 ședințe-lecții gratuite și în cel mai scurt timp cineva din echipă va lua legătura cu tine.

NOU! Accesează gratuit primele 3 ședințe-lectii ale platformei de psihoterapie și dezvoltare personală online descărcând aplicația GandesteSanatos din AppStore și GooglePlay. Dacă dorești și interacțiune cu un psiholog te poți înregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psihoterapeut Irina Paraschiv

0744.239.470

irina.paraschiv@psihosolutii.ro

www.gandestesanatos.ro

www.psihosolutii.ro

Contact - Programari

Gabriel Dinu - 0724.306.188
gabriel.dinu@psihosolutii.ro

Roxana Niculescu - 0722.762.805
roxana.niculescu@psihosolutii.ro

Irina Paraschiv - 0744.239.470
irina.paraschiv@psihosolutii.ro

Simona Chiriluta - 0745.633.439
simona.chiriluta@psihosolutii.ro

Roxana Petruş - 0757.381.077 
roxana.petrus@psihosolutii.ro

Mihaela Stinga (Iote) - 0760.737.493
mihaela.iote@psihosolutii.ro

Sandra Voicu - 0729.007.831
sandra.voicu@psihosolutii.ro

Ioana Ionicioiu - 0746.211.896
ioana.ionicioiu@psihosolutii.ro

Alexandra Pacurar - 0751.052.008
alexandra.pacurar@psihosolutii.ro

Facebook



Gabriel Dinu - Radio Lynx

" Desi nu stii, in tine este psihologul perfect!"

Gabriel Dinu

Gabriel Dinu - Realizator emisiunea 'Confidential'.

Vizualizare continut

Număr afişări conţinut : 2877187

Utilizatori online

Avem 25 vizitatori online

Intreaba un psiholog

Nume:
Email:
Intrebarea dvs.:
Introduceti codul de mai sus:

Cauta in site

Abonare newsletter

Despre mersul la psiholog

Ati apelat la serviciile unui psiholog?

Psihoterapia copilului

Rasplata si pedeapsa in educatia copilului

Sunt foarte multi factori importanti in educarea unui copil. Atentia si afectiunea pe care i-o acorda parintii sunt elemente esentiale pentru o buna dezvoltare emotionala a micutilor. Ar fi bine sa mai mentionam si existenta explicatiilor pe care le dam copiilor, cat si modalitatea prin care dam aceste explicatii.
[ citeste articolul complet ]

Psihoterapie de cuplu

Probleme cu erectia si ejacularea precoce

Cele mai multe probleme sexuale ale barbatilor sunt psihogene. Foarte putine au ca si cauza dereglari fiziologice autentice. Asa stand lucrurile, am decis sa detaliez in acest articol cauzele si mecanismele de functionare ale celor mai intalnite disfunctii sexuale la barbati.
Sa abordam mai intai problemele cu erectia. [citeste articolul complet]

Tulburari psihice

Depresia si cauzele ei

Din ce in ce mai multi oameni acuza aceasta tulburare psihica.
Depresia este o tulburare afectiva care are ca si trasatura specifica tristetea profunda, stare ce persista perioade indelungate.
Cea mai serioasa forma a acestei tulburari este depresia majora. 
[ citeste articolul complet ]

Copyright © 2009 - Psihosolutii.ro - S.C.P Niculescu & Dinu. Toate drepturle rezervate. Powered by Total Web Technologies.
  Google+