Cum abordăm evitarea

AddThis Social Bookmark Button

Probabil cei mai mulți dintre noi care se confruntă sau s-au confruntat cu anxietatea și depresia, au citit sau auzit la un moment dat faptul că evitarea este printre principalii factori care cauzează și mențin aceste stări. Deși o strategie ce pare utilă pe termen scurt, ea ajunge să aibă costuri pe termen mai lung, de aceea e important să o înțelegem și să găsim strategii alternative mai sănătoase de a face față problemelor de zi cu zi.

În repertoriul nostru de răspunsuri la pericole, fie că sunt reale sau imaginare, găsim 3 mari categorii: luptă, fugi și îngheață. Evitarea ar fi echivalentul răspunsului de fugă și în situații cu adevărat amenintățoare ar putea să fie cel mai bun lucru pentru noi și supraviețuirea noastră. Așadar, evitarea în sine nu e neapărat nesănătoasă, ci în funcție de context și de cât de mult ne bazăm doar pe acest tip de coping, poate să devină neproductivă și să ne prelungească stresul pe o durată lungă de timp. Uneori formele evitării pot să fie evidente, de exemplu refuzăm să mergem la o petrecere pentru a evita interacțiunea cu alți oameni, sau mai subtile precum ruminatul sau îngrijoratul excesiv pentru a nu simți emoții negative la o intensitate prea mare.

Primul pas înspre a combate evitarea este să identificăm în ce fel se manifestă aceasta la fiecare dintre noi. Sub formă de procrastinare a unor sarcini? Prin activități precum a ne uita la seriale, a consuma alcool sau a petrece mult timp pe rețele de socializare? Prin suprimarea emoțiilor inconfortabile? Prin dormit excesiv? Prin a nu spune ce ne deranjează pentru a nu creea conflicte? Acestea sunt câteva exemple de evitare, însă precum spuneam pot fi multe alte modalități mai evidente sau mai subtile prin care evităm. Încercați să vă observați și să conștientizați când vă angajați în astfel de comportamente.

La pasul următor, faceți o listă cu avantajele și dezavantajele evitării. Acest mod de a gestiona problemele poate avea părțile lui bune și e important să le vedeți și să înțelegeți cum v-au ajutat în trecut și cum vă ajută acum. În aceelași timp, poate veni cu costuri de care s-ar putea să nu fim tot timpul conștienți, identificare lor ajutându-ne să avem o viziune mai largă asupra întregului tablou. De exemplu, dacă evit să ies la întâlnire cu o persoană de care îmi place, avantajele pot fi că nu simt disconfortul care s-ar putea să apară într-o astfel de situație și nu risc o respingere, pe când costurile ar fi că nu-mi dau nici șansa să cunosc acea persoană, ratez oportunitatea de a avea o întâlnire plăcută și îmi scad șansele să fiu într-o relație satisfăcătoare.

O a treia etapă în gestionarea evitării este găsirea unei strategii alternative evitării. O viziune cât mai clară despre ce am putea face în loc să evităm ne poate ghida în acest demers. Dacă, de exemplu, am un proiect pe care îl tot amân, în loc să continui să nu mă gândesc la el și să procratinez, pot alege să îmi fac un plan și să stabilesc care sunt pașii concreți pentru a-l implementa. Chiar dacă asta presupune o doză de anxietate și frustrare și s-ar putea să reapară impulsul de a evita, pot să învăț să tolerez aceste neplăceri practicând un exercițiu de mindfulness sau repetându-mi în minte fraze care să ma ajute să fac față frustrării.

Nu în ultimul rând, o a patra etapă importantă în reducerea evitării este perseverența. O schimbare precum aceasta poate fi dificilă, cu multe suișuri și coborâșuri, de aceea a persevera în ciuda dificultății este cheia spre succes. În momentele mai grele, vă puteți aminti că eforturile pe care le faceți și le-ați facut nu sunt în zadar, că e nevoie de multă practică și e normal să apară recăderi și că vă puteți simți speriați și descurajați și în același timp să faceți ce e bine pentru voi. De asemenea, nu uitați să vă recompensați orice succes, iar în cazul în care nu ați reușit ce v-ați propus, să vedeți experiența ca pe o modalitate bună de învățare și creștere.

Vă urez success în reducerea evitării și dacă aveți nevoie de ajutor din partea psihologului, vă așteptăm cu drag la cabinetele noastre din București sau Cluj. În caz că nu puteți ajunge, intrați pe www.gandestesanatos.ro, unde înregistrarea și primele 3 ședințe-lecții sunt gratuite. Pentru mai multe detalii puteți accesa pagina de Contact a site-ului și puteți realiza o programare.

NOU! Accesați gratuit primele 3 ședințe-lecții ale platformei de psihoterapie și dezvoltare personală online descărcând aplicația GândeșteSănătos din AppStore și GooglePlay. Dacă doriți și interacțiune cu un psiholog vă puteți înregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psihoterapeut Alexandra Păcurar

www.gandestesanatos.ro

www.psihosolutii.ro

Contact - Programari

Gabriel Dinu - 0724.306.188
gabriel.dinu@psihosolutii.ro

Roxana Niculescu - 0722.762.805
roxana.niculescu@psihosolutii.ro

Mihaela Stinga (Iote) - 0760.737.493
mihaela.iote@psihosolutii.ro

Ioana Ionicioiu - 0746.211.896
ioana.ionicioiu@psihosolutii.ro

Larisa Paul - 0737.039.446
larisa.paul@psihosolutii.ro

Sandra Voicu - 0729.007.831
sandra.voicu@psihosolutii.ro

Andreea Sandru - 0751.923.276
andreea.sandru@psihosolutii.ro

Raluca Listea - 0736.177.407
raluca.listea@psihosolutii.ro

Anca Nemteanu - 0744.583.945
anca.nemteanu@psihosolutii.ro




Facebook



Gabriel Dinu - Radio Lynx

" Desi nu stii, in tine este psihologul perfect!"

Gabriel Dinu

Gabriel Dinu - Realizator emisiunea 'Confidential'.

Vizualizare continut

Număr afişări conţinut : 3315501

Utilizatori online

Avem 15 vizitatori online

Intreaba un psiholog

Cauta in site

Abonare newsletter

Despre mersul la psiholog

Ati apelat la serviciile unui psiholog?

Psihoterapia copilului

Rasplata si pedeapsa in educatia copilului

Sunt foarte multi factori importanti in educarea unui copil. Atentia si afectiunea pe care i-o acorda parintii sunt elemente esentiale pentru o buna dezvoltare emotionala a micutilor. Ar fi bine sa mai mentionam si existenta explicatiilor pe care le dam copiilor, cat si modalitatea prin care dam aceste explicatii.
[ citeste articolul complet ]

Psihoterapie de cuplu

Probleme cu erectia si ejacularea precoce

Cele mai multe probleme sexuale ale barbatilor sunt psihogene. Foarte putine au ca si cauza dereglari fiziologice autentice. Asa stand lucrurile, am decis sa detaliez in acest articol cauzele si mecanismele de functionare ale celor mai intalnite disfunctii sexuale la barbati.
Sa abordam mai intai problemele cu erectia. [citeste articolul complet]

Tulburari psihice

Depresia si cauzele ei

Din ce in ce mai multi oameni acuza aceasta tulburare psihica.
Depresia este o tulburare afectiva care are ca si trasatura specifica tristetea profunda, stare ce persista perioade indelungate.
Cea mai serioasa forma a acestei tulburari este depresia majora. 
[ citeste articolul complet ]

Copyright © 2009 - Psihosolutii.ro - S.C.P Niculescu & Dinu. Toate drepturle rezervate. Powered by Total Web Technologies.
  Google+